Kouvola, Porvoo ja Kotka panostavat yhdessä kansainväliseen matkailuun

Tiedote 17.9.2019 - Yhteisiä kansainvälisen markkinoinnin kohdealueita ovat saksankielinen Keski-Eurooppa ja Venäjä.

Kehittämisyhtiö Kouvola Innovation, Porvoon kaupunki ja Kotkan-Haminan kehittämisyhtiö Cursor tekevät tiivistä yhteistyötä kansainvälisen matkailun kehittämiseksi. Sipoo ja Loviisa ovat aktiivisesti mukana alueen toimenpiteissä. Visit Finlandin suuralueyhteistyössä Itä-Uudenmaan sekä Kymenlaakson alueet tarjoillaan matkailijoille kokonaisuutena, joka sisältää esimerkiksi kansallispuistoja, Unesco-kohteen, merellisyyttä ja puukaupunki-idylliä. Yhteisiä kansainvälisen markkinoinnin kohdealueita ovat saksankielinen Keski-Eurooppa ja Venäjä.
 
Alueet ovat yhdessä esillä mm. Visit Finlandin tuotemanuaalissa sekä Saksaan suuntautuvassa Absolut Slow Down -markkinointikampanjassa. Visit Finlandin hallinnoiman kampanjan tavoitteena on lisätä saksalaisten matkailijoiden yöpymisiä Suomessa 10 prosentilla touko-lokakuun aikana. Suomea markkinoidaan korkealaatuisena, kestävänä ja houkuttelevana luonto- ja kulttuurikohteena, jossa nautitaan hyvää ruokaa ja rentoudutaan. Kampanjassa aktivoidaan matkanjärjestäjiä tuottamaan ja myymään enemmän Saksaan suuntautuvia tuotteita. Porvoon, Kotkan ja Kouvolan alueet ovat mukana myös OutdoorActive -kesäkampanjassa huhti-syyskuussa. OutdoorActive on yksi maailman suosituimmista luontoliikkumis- ja matkaportaaleista, joka ainoana tarjoaa kaiken oleellisen tiedon luontomatkailijan käyttöön. OutdoorActiven teho perustuu laajaan partneriverkostoon, joka levittää tietoa aktiivisesti kuluttajan saataville useassa eri kanavassa. 
 
"Yhdessä luomamme kampanjasisältö on houkutteleva paketti luontoa ja kulttuuria sekä aitoja paikallisia kokemuksia", sanoo markkinoinnin ja matkailun kehittämispäällikkö Kirsi Vainio Kinnosta. 
 
Alueet ovat yhdessä osallistuneet Visit Finlandin kansainvälisiin workshoppeihin Saksassa, Sveitsissä, Venäjällä ja Suomessa. Workshopeissa on luotu kontakteja matkanjärjestäjiin ja esitelty heille alueen matkailutarjontaa rannikko- ja saaristoalueen tuotemanuaalin avulla. Matkanjärjestäjiä kontaktoidaan myyntitilaisuuksien jälkeen ja tehdään alueen aktiivista myynninedistämistä. 
 
Yhteistyö jatkuu tiiviisti myös tulevana vuonna. Alue osallistuu yhdessä maaliskuussa 2020 Berliinissä, Saksassa, järjestettäville ITB-messuille, jossa tavoitteena on lisätä Kaakkois-Suomen tunnettuutta matkailualueena sekä luoda ja ylläpitää suhteita matkanjärjestäjiin. Matkailuyrityksille järjestetään yhdessä Visit Finland Akatemia -koulutuksia digitaalisuuden ja tuotteistamisen osaamisen vahvistamiseksi. 
 
"Matkailijat liikkuvat sisällön ja mielenkiintoisten kohteiden perusteella. Heille kuntarajat eivät luonnollisestikaan merkitse mitään. Yhdessä olemme enemmän", toteaa Porvoon kaupungin matkailu- ja markkinointipäällikkö Sari Myllynen. 
 
"Alueena voimme tarjota matkailijoille rikkaan ja monipuolisen kokemuksen", jatkaa kehitysyhtiö Cursorin matkailujohtaja Kati Paasi. 
 
OutdoorActive Down alueelliselle kampanjasivulle  tästä.
Absolut Slow Down alueelliselle kampanjasivulle tästä.
 
Lisätietoja:
  • Kouvola Innovation Oy:n kehittämispäällikkö Kirsi Vainio, puh. 020 615 5885, kirsi.vainio@kinno.fi 
  • Porvoon kaupungin matkailu- ja markkinointipäällikkö Sari Myllynen, puh. 040 706 1200, sari.myllynen@porvoo.fi
  • Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy:n matkailujohtaja Kati Paasi, puh. 040 190 2518, kati.paasi@cursor.fi