Blogi: Yrittäjä, onko Google My Business otettu hallintaan?

 14.9.2018 - Hyvä digitaalinen löydettävyys nostaa yrityksen tai alueen mahdollisuutta kilpailla tavoiteryhmästään maailmanlaajuisesti, ajasta ja paikasta riippumatta.

Blogi: Yrittäjä, onko Google My Business otettu hallintaan?

 

 

Kaupunki koostuu rakennuksista, kaduista, puistoista, aukioista, pysäköintipaikoista ja vaikka huoltoreiteistä. Näitä ja monia muita kohteita rakennetaan ihmisten viihtymistä ja jokapäiväistä elämää varten. Miellyttävässä asumisympäristössä on huomioitu kaupungin omaleimaisuus, tapahtumat, fyysinen toiminnallisuus, kulttuuriperintö sekä estetiikka rakennustaiteessa, kadun kalusteissa ja muussa taiteessa turvallisuutta unohtamatta. Nyt fyysisen kaupungin rinnalle on tullut digitaalinen ekosysteemi!

Älypuhelin on nykyisin hyvin suurella osalla kaikenikäisiä ihmisiä. Se on mukana arjessa ja juhlassa. Kännykkä on kamera, uutiskanava, kalenteri, videovuokraamo, somelinkki, herätyskello, taskulamppu ja vaikka maksuväline - sekä joskus myös puhelin.

Kouvola Innovationin Älykkäiden palveluiden kaupunkikeskusta –hanke on käynnistänyt selvityksen ja oppimisprosessin Kouvolan keskustan digitaalisesta saavutettavuudesta ja sen uusista mahdollisuuksista kivijalkakaupalle.

Digitaalinen murros alkoi vuosia sitten ja koskettaa meitä jokaista nyt joka päivä. Online-kiinnostus kasvoi Kouvolassa neljän vuoden aikana 89 %. Samalla Kouvola nousi kahdeksan vertailukaupungin kärkeen online-kiinnostuksissa. Pankkipalvelut, osakekaupat, musiikkibusiness, ajanvaraukset, junalippujen hankinta vain muutamina esimerkkeinä ovat sähköistyneet ja muuttaneet muotoaan. Ohjekirjana toimii Youtube, tietosanakirjana Wikipedia ja joillekin jopa ystävänä Applen Siri -palvelu. Google kertoo liikkeiden aukiolot sekä ruuhka-ajat ja opastaa perille. Ruokaa ja taksi tilataan kotiovelle Appeillä. Peruskysymys yrityksille on, onko Google My Business otettu hallintaan?

Hyvä digitaalinen löydettävyys nostaa yrityksen tai alueen mahdollisuutta kilpailla tavoiteryhmästään maailmanlaajuisesti, ajasta ja paikasta riippumatta.

Rakennettu kaupunki ja digitaalinen maailma ovat kovaa vauhtia yhdistymässä ja keskiössä on koko ajan ihminen ja ihmisen hyvinvointi. Kehityksen yhtälö on hyvin haasteellinen, koska me ihmiset olemme nuukia, laiskoja ja hyvin vaativia. Hyvä ja halpa halutaan tähän käteen nyt heti. Kouvolalaiset tekevät pelkästään viiden tutkitun toimialan puitteissa yli 80.000 googlehakua kuukaudessa ja se on kasvussa. Vuodessa lähes miljoona hakua. Kuinka moneen kauppaan ne ovat johtaneet ja kuinka moni niistä ajautui puutteellisen löydettävyyden takia verkkokauppoihin maailmalle?

Yritysten, alueiden ja muiden toimijoiden digitaalinen löydettävyys määrittyy verkkojalanjäljen ja verkkopresenssin mukaisesti - mikäli verkkoläsnäoloa ei ole, eikä eri kanavia hyödynnetä on kuluttajan (tai muun kiinnostuneen tahon) vaikea löytää kyseinen toimija. Aivan kuin asiakas kävelisi silmät kiinni näyteikkunan ohi.

Riittääkö kivijalkakaupan asiantunteva ja ystävällinen palvelu hypisteltävine tuotteineen, kun ostoprosessi alkaa yhä useammin kotisohvalla googlettamalla? Meidän päivittäiseen kuvaan mukaan astuvat myös MaaS, AI, AR, VR, RFID, IoT ja muut älykkäät innovaatiot? Toimintatapoja selvitetään Kouvolan keskustassa toimivien yrityksien kanssa yhdessä analysoimalla, kokeilemalla, kyselemällä ja oppimalla koska huominen tulee koko ajan entistä nopeammin. Prosessista saatuja tietoja jaetaan kaikille kiinnostuneille yrityksille talven ja ensi kevään aikana.