BLOGI: Kouvola-Shop lupaa valloittaa messuvieraiden sydämet

Kouvolan Asuntomessuilla 12.7.-11.8.2019 on luvassa ensiluokkainen kattaus paikallisten pienyrittäjien osaamista. Messualueelle nousee sataneliöinen teltta, joka pitää sisällään 23 kouvolalaisen yrityksen tuotteita. Kouvola-Shop tuo valokeilaan paikalliset luovan alan taiturit – teltasta löytyy niin alpakkavillaa, artesaanikoruja kuin kuusankerkkäsiirappia. Onko Kouvola-Shop Asuntomessujen Jokeri, joka valloittaa messuvieraiden sydämet?

Paikallista poweria on kerätty kulisseissa jo pitkän aikaa. Varsinainen lähtölaukaus Kouvola-Shopille oli 30.1.2019, kun Viiraamolla saatiin tupa täyteen paikallisia yrittäjiä, jotka olivat kiinnostuneet Asuntomessujen tuomasta näkyvyydestä. Innostus oli sitä luokkaa, että jatkopalaveri piti sopia heti seuraavaksi illaksi. Tällöin sydäntalvella alkoi hahmottua jo se ydintiimi, jonka kanssa Kouvola-Shopin konsepti on hiottu. Kinnon lisäksi ydintiimissä on kolme kovan luokan osaajaa, joilla kullakin on ollut oma erikoisalueensa konseptin suunnittelussa.

Kova kolmikko 
Näin se toimii: Laura Huusari, Design Studio Taimi, on tehnyt telttaan pohjapiirustuksen ja sijoitussuunnitelman, Onnenkukon yrittäjä Juha Inkinen on toiminut timpurina aina tarvittaessa ja Jukka Reinikainen Arboretum Mustilasta pitää huolta, että mukana on runsaasti vihreää.

Yhteistyö tämän kolmikon kanssa on ollut erittäin antoisaa ja idearikasta. Olemme kaikki odottaneet malttamattomina heinäkuuta , jolloin suuri yleisö pääsee näkemään, mitä kaikkea olemme keksineet.
  
Miten homma sitten pelaa käytännössä? - Jokaiselle yritykselle on varattu metrin verran myyntitilaa teltasta – ja se on yrityksen omassa käytössä koko messukuukauden ajan. Kaupunki kuittaa vuokrat ja tarjoaa teltan käyttöön veloituksetta.

Omakustannushintaan pelipaikalle  
Yritykselle koituva kustannus – 300 euroa koko ajalta – kattaa siten lähinnä käytännön asioita (kuten esim. sähköt ja kalusteet). Kinno on halunnut pitää hinnoittelun maltillisena, jotta nimenomaan pienet paikalliset toimijat pääsevät näyttämään kyntensä.
   
Lähtökohdat ovatkin varsin muikeat. Kouvola-Shop on kokonsa ja näkönsä puolesta aivan eri luokkaa kuin esimerkiksi Porin Asuntomessuilla viime vuonna. Porin vastaava teltta oli pienenpuoleinen (30 m2), joten yrityksiä mahtui sisään vain kymmenen. Kouvolan teltta on iso, tuotteiden skaala on laaja – ja kokonaisuus on huolella mietitty. Houkuttelevuus ja tunnelmallisuus ovat konseptin avainsanoja.

Heti alkuvuodesta nähty yritysten into ja aktiviteetti on poikinut myös yhteistyötä. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että Kouvola-Shopissa on vain yksi kassa – ja yritykset ovat sopineet myymälävuorot keskenään. Tämä helpottaa asioimista Kouvola-Shopissa ja säästää pienyritysten resursseja.

  
Raakaa rahaa
Miksi sitten kaupunki ja Kinno haluavat panostaa tällaiseen toimintaan? – Tutkimusten valossa asuntomessut saavat paljon ihmisiä ja rahaa liikkeelle, missä hyvänsä ne pidetäänkin. ”Perinteinen” 120 000 – 140 000 hengen kävijämäärä jättää paikkakunnalle rahaa sellaiset 13-15 miljoonaa euroa.

Tuota miljoonapottia kun tarkastellaan lähemmin, niin huomataan että vain yksi kolmasosa jää Asuntomessualueen porttien sisäpuolelle: kaksi kolmasosaa nimittäin valuu – tavalla tai toisella – ympäröivään yhteisöön. Puhutaan siis sellaisesta reilun kahdeksan miljoonan euron piristysruiskeesta paikkakunnalle.

Ei ole mikään salaisuus, että lomatunnelmissa olevat suomalaiset (ja muunmaalaiset) ovat varsin vastaanottavaisia luovan alan yrittäjien, kuten taitavien käsityöläisten, hienoille tuotteille. Kinno haluaa omalta osaltaan olla avaamassa ovia kaikenkokoisille yrityksille, ja Asuntomessuilla siihen aukeni poikkeuksellisen hyvä sauma.