BLOGI: Koirat haukkuvat, mutta junat kulkevat

Tämä mukaelma tuhansia vuosia vanhasta arabialaisesta sanonnasta tulee mieleen, kun seuraa Kiina-junan ympärillä käytävää keskustelua.

Kahden vuoden kuluessa Kouvolan ja Xi’anin välillä on kulkenut yhteensä 31 konttijunaa, vuonna 2019 niistä kolme. Verrattuna mihin tahansa EU-maan ja Kiinan välisen reitin kehittämisen alkuvaiheeseen, tuo on kohtalainen tulos. Junaoperaattorit ovat muun muassa havainneet, että kappaletavarana yksittäisten konttien kuljetuksen myynti ei kannata, vaan tarvitaan asiakkaita, jotka tuottavat lähes junallisen kuljetettavaa tavaraa kerrallaan.

Kaupunki tai Kinno eivät siis operoi junia emmekä me ota vastuuta junien kulusta tai kulkemattomuudesta. Yksityiset yritykset käyttävät junakuljetuksia silloin, kun se on kannattavaa.

Kinnon roolina on ollut toimijaverkon rakentaminen niin Kiinassa kuin Kazakstanissa, Venäjällä, Suomessa ja Pohjoismaissa. Tämä työ tehdään pääosin EU-projektirahalla, jolloin Kouvolan rahallinen panostus ja riskit jäävät hyvin pieniksi.

 

RRT –alue on välttämätön investointi

Kouvolan Tehola-Kullasvaara -terminaalialueelle yksityiset firmat ovat rakentaneet viimeisen 20 vuoden aikana noin 140 000 kerrosneliömetriä terminaalirakennuksia, mikä vastaa keskiarvotettuna 10 miljoonan euron vuosittaisia investointeja, noin 70 uuden työpaikan syntymistä joka vuosi ja noin 700 000 euron vuotuisia kiinteistöverotuloja.

Logistiikkatoimialan kautta suoraan ja välillisesti saatavilla yhteisö-, alv-, kiinteistö- ja ansiotuloveroilla kustannetaan merkittävästi Kouvolan kaupungin kouluja, uimahalleja ja muita palveluita. Voidaan siis todeta, että Kouvolan logistiikkapanostukset ovat olleet erittäin kannattavia investointeja!

Tämän tulogeneraattorin tuotto kuitenkin ehtyy ilman RRT-alueinvestointia. Viimeinen kunnon kokoinen tontti nykyisellä logistiikka- alueella on neuvottelun alla ja nykyinen lastauspaikkamme on jo buukattu täyteen kahdeksan eri yrityksen liiketoimintaa. Logistiikkainvestoinnit eivät tarvitse perusteluikseen pelkästään Kiina-reittiä, sillä kasvava Venäjän ja kotimaan liiketoiminta tarvitsee uutta tilaa.

Yhdistelmäkuljetukset mahdollistavan RRT-alueen  myötä Kouvolasta tulee Suomen tehokkain tavarajunien lastaus- ja purkupaikka.

 

Kuva: Havainnekuvaa vuonna 2022 Kouvolaan valmistuvasta pitkien junien intermodaaliterminaalialueesta.