Asuntomessut 2019: Kukkatalon väki takoo kun rauta on kuumaa

Rosarium Kukkatalon yrittäjän Tiina Solion perheessä asuntomessuihin valmistautuminen aloitettiin jo kuukausia ennen h-hetkeä. Tällä hetkellä pitelee kiirettä. Paitsi, että yritys on somistanut useita messukohteita ja messualuetta kukin ja viherkasvein, on sillä messualueella myös oma osasto ja Tornionmäessä sijaitseva liike avoinna. Kun meneillään on lisäksi kesälomakausi, puuhaa riittää. 

Yrityksen viiden työntekijän lomat pyörivät suunnitellusti, ainoastaan yrittäjä itse on lykännyt omaansa. Tiina Solio kuitenkin toteaa, että kyse on asenteesta. Messujen jälkeen voi yrittäjäkin vetää henkeä. Sitä paitsi messumyynti näkyy kyllä yrityksen kassavirrassa.

"On hienoa, kun Kouvolassa on messujen myötä erityisen vilkasta. On mielenkiintoista tavata muualta tulleita ja sekä paikkakuntalaisia joille Rosarium ei ole ennestään tuttu."

”Messuosastolla päivystää kaksi tytärtäni sekä tarvittaessa myös sisareni. Kummipoikani ja ahkerat isovanhemmat ovat myös auttaneet. Lähipiiri on hyvin menossa mukana ja suhtautuu vaihtuviin tilanteisiin joustavasti”, kiittelee Tiina Solio. 

”Messualueelle toimittamamme kukat ja kasvit vaativat jatkuvaa huoltoa, joten aamut alkavat kukkien hoitokierroksella ja tarvittaessa vielä uudelleen illalla. Jos en ole myymälässä, niin olen messuilla. Tänä aamuna toimitin messuorganisaatiolle kukkakimpun, sillä iltapäivän kuluessa portista astuu sisään 50 00:s messukävijä.”

”Kauppaa tässä ollaan tekemässä”

”Jo ihan ensimmäiset päivät osoittivat, että tietynlaiset sisustustuotteet menevät kaupaksi ja kysyntä jopa yllätti meidät. Otimme yhteyttä ruotsalaisiin tavarantoimittajiin. Yhdeltä tuli automaattinen lomalla-ilmoitus, mutta onneksi siinä oli mukana numero hätätilanteiden varalta. Niinpä muutamaa päivää myöhemmin saimme lisää tavaraa myyntiin messuille. Myös toiset yritykset olivat erittäin ripeitä lähetysten kanssa.” kertoo Tiina Solio.

”Sehän se tässä tavoitteena on: tehdä kauppaa ja tehdä omaa yritystä tunnetuksi kaikella tavalla. Näyttää myös siltä, että syksyllä pääsemme suunnittelemaan verkkokauppaa. Sitä meillä ei ole ollut, mutta messukävijöiltä saatu palaute on ollut erittäin kannustavaa ja osoittaa, että sellaista kaivattaisiin.” 

Myös Tiina Solion esikoistyttären Sariannen trashdesign eli vanhoista ja hylätyistä tavaroista ja huonekaluista tehdyt uudet koriste- tai käyttöesineet, ovat saaneet huomiota asuntomessuilla.

Nuoret miehet ovat uusi asiakasryhmä

Tiina Solio on omistanut Rosarium Kukkatalon vuodesta 2007. Liike myy kukkien ohella sisustus- ja lahjatavaraa. Liikevaihdosta suurin osa tulee kuitenkin kukkamyynnistä.

”Viherkasvit ovat taas trendikkäitä sisustuksessa. Selkeä ilmiö ja uusi asiakasryhmä ovat itse itselleen kukkia ja kasveja ostavat nuoret miehet. Sisustuslehdillä ja –ohjelmilla on iso merkitys. Meidän täytyy kyetä myymään samanlaisia tuotteita, kuin niissä näkyy. On tärkeää olla ajan hermolla ja jopa edellä!”

 

Teksti ja kuva: Kirsi Markkanen, Kouvola Innovation Oy